vrijdag 28 februari 2014

‘Magda vergeeft de kosmos de komst’ # AK1_001



‘Magda vergeeft de kosmos de komst’ 

ongedateerd (c. 2000)
gemengde techniek op paneel
9,8 x 11,5 cm 
© Stichting De Vrienden van Job




Correspondentie
DVVJ_AK1_001
JH
Dag Rinke, 
Deze bedoel ik. Dit lijkt me een van de oudste beelden. Heb je enig idee waar we naar kijken als je de titel, die op de achterkant staat geschreven, erbij betrekt? Ik heb vast een soort een format gemaakt en een inventarisnummer gegeven: DVVJ_AK001, Catalogue raisonné van de ex voto’s van A.K. (1914-2010). Kijk daar even naar, wil je?
Groet Jozef.
RN
Dag Jozef,
Zoals  ik je al zei, denk ik dat het bij veel werken van A.K. om ex voto’s gaat,- even googelen,- om een zeer eigenzinnige, zo niet gestoorde  variant daarop. In klassieke ex voto’s is de maagd Maria een vaak gebruikt motief. Ze zit meestal op een wolk bovenin het beeld en kijkt van gene zijde naar de aardbewoners met wie ze eindeloos veel compassie heeft. Gezien de titel van dit ding gaat het bij A.K. niet om Maria maar om ene ‘Magda’. Merkwaardig. Ik zal eens nazoeken wie dat zou kunnen zijn... 
Groet Rinke








Geen opmerkingen:

Een reactie posten