zondag 16 maart 2014

Huidbloemen 1 # 3 'Eczema orbiculare oris’




'Huidbloemen: Eczema orbiculare oris’

A.K. (1914-2010) 
(ongedateerd) 2004
gemengde techniek op paneel
11,9 x 21,5 cm
DVVJ_AK4_003
© Stichting De Vrienden van Job





Inv.nr.
DVVJ_AK4_003
Correspondentie

JH
Rinke,
Je hebt me aan het denken gezet over de betekenis van de reeks ex voto’s die ik momenteel aan het digitaliseren en catalogiseren ben. Wat in godsnaam kan A.K. daar mee bedoeld hebben? Wie heeft alle door A.K.  in beeld gebrachte huidziektes? A.K. had een huidaandoening, maar toch niet al die dingen tegelijk? Als zij ze niet had, hadden haar medebewoners die dan? En werd iedereen geholpen? Ik bedoel, was de Maagd Magda zo goed al die arme stumpers te genezen en moest A. daarom wel uit dankbaarheid al die negen paneeltjes schilderen? Maar zoiets zou de krant toch hebben gehaald? De kop van de krant luidt: ‘In dat en dat gesticht heeft de Heilige Maagd 9 gekken genezen van 9 verschillende maar allemaal enge huidziektes. ‘ Zie je zoiets voor je Rinke?   
In de ‘normale’ katholiek traditie -maar ja, wat is normaal in de katholiek traditie?- kun je er dus gevoeglijk van uitgaan dat de schenker van het ex-voto-cadeautje op wonderbaarlijke wijze gered is van één enge huidziekte of van negen stuks tegelijk. Ik zal nog eens informeren bij de familie, want anders komen we geen stap verder dan de schoonheid van de paneeltjes.
Groet Jozef
RN
Ha Jozef,
Omdat het me wel bezighoudt, die door A. geportretteerde huidziektes, heb ik de eerstejaars studenten op de academie aan een opdracht over huidaandoeningen gezet.  -Was het je al opgevallen dat al de modellen van A. een min of meer blanke huid hebben?- Een paar weken lang heb ik ze gezet aan het koptekenen naar levend model, in dit geval een prachtig mooie ‘kop’ van een bijna zwart gekleurd vrouwelijk model. Aan het blanke inkarnaat, zeg blonde foundation, hebben ze in dit geval bitter weinig.  Normaal gesproken vragen de studenten me altijd hoe je huiskleur moet maken.  -Rood, geel, wit, beetje zwart, blauw etc.- Nu vragen ze hoe je bruin krijgt. Alsof huidskleur altijd roze mengen betekent. Zo zie je maar weer: het is de macht der gewoonte die ons mensen maakt.
Met wat A.K. precies bedoelt met al die huidziektes, daar kan ik jou en mij dus niet mee verder helpen. Lijkt me stug dat er op wonderbaarlijke wijze 9 Achterhoekse debielen synchroon zijn genezen van schurft. Zoiets had toch zeker de Telegraaf gehaald of de Tubantia.
Groet Rinke





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten