zaterdag 15 maart 2014

Huidbloemen 1 # 2 'Eczema seborrhoicum sterni'




'Huidbloemen: Eczema seborrhoicum sterni'

A.K. (1914-2010)
(ongedateerd) 2004

gemengde techniek op paneel
11,9 x 21,5 cm
DVVJ_AK4_002
© Stichting De Vrienden van Job





Inv.nr.
DVVJ_AK4_002
Correspondentie

JH
Beste Rinke,
Ik heb de familie van A. gesproken. Volgens hen is het inderdaad zo dat A. last had van de een of andere huidaandoening en dat die steeds erger werd; maar welke aandoening dat was daar wil de familie niks over kwijt. Vervelend dat die lui niks zeggen willen. Ze lijken wel ergens bang voor. In de bijlage het tweede paneeltje van de stapel. Behalve over huidziektes weet ik ook niks van klederdrachten. Hoe heftiger de huidziekte hoe rijker versierd ook de jurk van de Madonna, lijkt het wel.
Groet Jozef
RN
Beste Jozef,
Tja, hoe je deze twee beelden nou moet lezen, weet ik ook niet zo goed. Votiefgaven zijn van alle tijden.  In de oertijd deed de eerste mens al aan cadeautjes geven, niet alleen aan zichzelf of de medeholbewoner, maar ook aan de god. Goden kregen cadeautjes om ze te kalmeren, gunstig te stemmen of op te kopen. Misschien dat er ook wel eens iets ‘om niet’ werd gegeven of uit dankbaarheid. In de rooms-katholiek traditie werden aan de god, vanwege een gelofte en uit dankbaarheid, stapels prullaria aangeboden. De god omkopen was er niet meer bij, daarvoor werd in de bijbel veel teveel en veel te duidelijk gewaarschuwd. De Enige God laat zich niet besturen, die stuurt alleen maar Zelf. Zo moet je ex voto’s eigenlijk zien: niet zozeer om de god of godin, -in dit geval de Heilige Maagd of beter gezegd Magda,- in een opperbest humeur te brengen zodat de god niet iets gemeens doet, maar eerder om de ‘hum’ van de Ene God wat op te vrolijken juist omdat die allang Zijn best voor jou had gedaan... Alhoewel het bij ex voto’s dus gaat om geschenken die achteraf worden gegeven, kun je je afvragen of men de god toch niet probeerde te manipuleren. Men bedankt de god immers die alle goedheid geeft om niet, in het christendom ook wel ‘de genadegod’ geheten. Misschien is het hele idee van ex voto’s zelfs typisch een trekje van het premoderne bewustzijn: men wacht gewoon tot er bijna iets ergs gebeurt, -men gaat bijvoorbeeld bijna dood door een net wakker geschrokken lawine,- en dan roept men gauw dat de god, als ie jou effe redt, een leuk cadeautje krijgt en niet laat stikken in de sneeuw… In het moderne bewustzijn heeft men de god niet meer nodig; men geeft vooral zichzelf cadeautjes. Hoe die dingen van A.K. hier precies inpassen weet ik echt niet.
Groet Rinke






Geen opmerkingen:

Een reactie posten