vrijdag 7 maart 2014

‘En de Zijdemond zeide: ‘Er is geen bloed meer, het is pijn.’’ # AK1_004



‘En de zijdemond zeide: 'Er is geen bloed meer, het is pijn.’'

A.K. (1914-2010) 
(ongedateerd) 2002
gemengde techniek op paneel
10,1 x 11,4 cm
DVVJ_AK1_004
© Stichting De Vrienden van Job




Inv.nr.
DVVJ_AK1_004
Correspondentie


Ha Rinke,
De presentatie van mijn bundel was echt verschrikkelijk. Er was bijna geen kip en er werden maar 4 bundels verkocht; er zijn nu nog 996 exemplaren over. Ik heb me maar bezopen, er was toch veel teveel drank over.  Nu is het wachten op de pers die ook wel in grote getale zal komen opdraven, denk je niet.. .
Voor de Gekkenkrant wilde ik nummer 2  ‘Magda vergeeft de Heilige Drie-eenheid de gespletenheid.’ (DVVJ_AK1_002)  maar weglaten; die past niet zo goed bij die andere twee, alhoewel ik denk dat ie mogelijk uit dezelfde periode is. In de bijlage een afbeelding van een heel vreemde voorstelling en op de achterzijde -als ik het tenminste goed kan lezen- de volgende zin: ‘En de Zijdemond zeide: ‘Er is geen bloed meer, het is de pijn.’’ Lijkt jou dit ook een ex voto of hoe moet ik dat zien?
Groet Jozef
NB Ik heb trouwens een titel bedacht voor de hele nalatenschap: De gestoorde devotie van A.K. of gewoon Gestoorde devotie. Wat vind je daarvan?
RN
Ha Jozef,
Vreemd ding inderdaad die afbeelding, maar wel heel mooi van kleur. Het doet me qua sfeer en beetje denken aan het werk van de Joods-Amerikaanse schilder Philip Guston (even googelen). Die maakte nogal morbide maar intrigerende schilderijen waarin de ku klux klan de twijfelachtige eer had parmantig vaak op te treden. Ik kan het beeld niet plaatsten, daarvoor heb ik de context van al het werk nodig. Weet je zeker dat er staat ‘Zijdemond’ en niet ‘Zijdewond’? Vervelend om te horen dat die presentatie in Gomorrah tegenviel. En wat de pers betreft, wat die  schrijft, daar zou ik me maar niet al te druk om maken, die sterft ook een keer en wordt vervangen door een andere. 
Groet en sterkte, Rinke
JH
Ha R.,
Ik heb met een loep gekeken. Er staat ‘Zijdemond’ met een ‘m’ dus.
Gr J.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten