Jozef Heij
Jozef Heij werkt momenteel aan een essay met de titel De ex voto's van A.K. - De geschiedenis van een persoonlijke devotie waarin hij het werk van A.K. tegen het licht houdt van het historische fenomeen ex voto. Publicatie verwacht: najaar 2014.
Rinke Nijburg
Rinke Nijburg schreef op 15 april 2011 onder de titel Ex voto voor Tsu op zijn blog een korte informatieve tekst over ex voto's. Zie voor de oorspronkelijke tekst rinkenijburg.blogspot.nl
Wikipedia
Voor een beknopte inleiding in het begrip ex voto zie:
Wikipedia - Retablo en Wikipedia - Ex voto

Ex voto uit Mexico
begin 20ste eeuw
techniek, formaat en verblijfplaats onbekend
Rinke Nijburg
Ex voto for Tsu
2005
potlood, stift en acrylverf op papier
2005
potlood, stift en acrylverf op papier
80 x 110 cm
Ex Voto for Tsu
Ex voto’s hebben sinds lang mijn warme belangstelling. Het zijn schilderijtjes op paneel of doek die vrome katholieken vooral in vroeger tijden lieten maken wanneer men genezen was van een akelige ziekte of behoed werd voor een ernstig ongeluk. Letterlijk betekenen de Latijnse woorden ex voto ‘ten gevolge van een belofte.‘
In
de traditie van de volksschilderkunst, en dus in een ietwat naïeve
stijl, schildert de ex voto-schilder in opdracht van de genezen of op
miraculeuze wijze geredde gelovige het tafereel waar alles om draait: de
zieke op zijn bed, de onfortuinlijke onder het wiel van een kar. Boven
in de hoek wordt in een witte wolkenrand soms de Verlosser aan het
kruis, maar meestal de Heilige Maagd Maria afgebeeld. Door een van
beiden, of door weer een andere heilige, wordt immers het wonder van de
redding voltrokken.
Het fenomeen stamt, niet helemaal toevallig, uit de vijftiende eeuw en bleef tot ver in de 19e eeuw populair. Maar ook nu nog worden ex voto’s gemaakt en geoffreerd aan kerk of altaar. Italiaanse, Spaanse en vooral Zuid Amerikaanse en Mexicaanse ex voto’s uit de 18e,e en begin van de 20ste eeuw worden inmiddels terecht verwoed verzameld. 19
Het eerste wat men, uit impuls en dus gedachteloos, doet wanneer
men verongelukt of ziek wordt is vloeken of bidden. Want gelegen komt
zoiets als onheil zelden of nooit. Bovendien roept het de sterfelijkheid
in herinnering. Maar wanneer men uit schrik spontaan begint te bidden,
belooft men al gauw meer dan men waar kan maken. Dat wij onze geloften
meestal geen gestand doen, vinden we tegenwoordig niet meer zo erg. Het
bidden is een primitieve impuls, een reflex, die wij onszelf gerust
mogen vergeven. Een onzinnig ongeluk meteen met de rede pareren en tot
zinvol zwijgen brengen is de meesten van ons niet gegeven. Eerst maar
eens hartgrondig vloeken wanneer wij met de hamer op de duim slaan.
Daarna bedenken dat een metalen voorwerp door eigen toedoen met teveel
kracht per ongeluk op een al te zacht en gevoelig deel van het
doorbloede lichaam neerdaalde. Pijn huist in het onredelijke deel van de
hersenen.
Bij
ons om de hoek zit sinds jaar en dag een veilinghuis. Ik liep en
fietste daar al 20 jaar langs zonder ooit naar binnen te gaan. Van tijd
tot tijd staat er een bord aan de weg waarop soms ‘heden kijkdag’ en dan
weer ‘heden veiling’ staat. Maar hoe groot mijn nieuwsgierigheid naar
oude dingen steevast ook is, de drempel van het veilinghuis kwam ik maar
niet over. Totdat een goede vriend, die niet eens in de stad woont, mij
vroeg of ik ‘omdat hij wel zin had een paar schilderijen te kopen’ mee
wilde gaan naar een van de kijkdagen.
Dit Cabinet of Natural Curiosities is een meer dan welkome afwisseling van de veel te dure
winkelstraatspullen zoals we die tegenwoordig in elke stad of flink dorp
kunnen vinden. Misschien is het niet het meest hoogstaande veilinghuis
van Nederland – ik hoorde iemand zeggen dat het een veilinghuis voor de
armen is – toch was ik verbaasd over de hoeveelheid prachtig vreemde,
exotisch, niet alledaagse spullen die op 3 verdiepingen keurig waren
uitgestald. Tot ons geluk bleken ook in dit armenhuis der veilingen de
prijzen sinds de economische crisis, zoals bijna overal, enorm
gekelderd.
Op
de bovenste verdieping van het veilinghuis waar de boel niet eens
bewaakt wordt, staan altijd de stapels schilderijen en ingelijste
reproducties van schilderijen waar men geen raad mee weet. Het zijn de
winkeldochters. De actuele catalogus van het veilinghuiswil de prijzen
niet eens vermelden; er staat slechts een streepje achter het lotnummer.
Achteraan een van de stapels zag ik een schilderij op doek dat
weliswaar geen ex voto was maar wel helemaal in de stijl van ex voto’s
was geschilderd. Een prachtig volkse, minstens honderd jaar oude
schildering van een madonna met kind. Beiden met een aandoenlijk lief
gezicht. Omdat ik de middag van de veiling niet kon, bracht ik een bod
van 50 euro uit op de hele stapel. Na een paar dagen werd ik gebeld dat
ik de troep op kon halen.
Moet ik nu, uit dankbaarheid voor dit gelukkig lot, een ex voto schilderen?
Rinke Nijburg
15 april 2011
Zie voor de oorspronkelijke tekst rinkenijburg.blogspot.nl
Rinke Nijburg
15 april 2011
Zie voor de oorspronkelijke tekst rinkenijburg.blogspot.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten