woensdag 5 maart 2014

'Vater unser der du bist im Himmel.' # AK1_003




‘Vater unser der du bist im Himmel.’ 

A.K. (1914-2010) 
2001
gemengde techniek op paneel
10 x 23 cm
DVVJ_AK1_003 
© Stichting De Vrienden van Job




Inv.nr.
DVVJ_AK1_003
Correspondentie

JH
Dag Rinke,
Dank voor de uitnodiging. Geweldig idee om een paar ex voto’s tentoon te stellen. Ik had daar nog niet aan gedacht. Vind je het niveau van het werk goed genoeg om mee te draaien in het officiële circuit? En vind je het geen punt dat jij dan wellicht zelf niet mee kunt doen aan die tentoonstelling in Nijmegen?  En denk je dat de organisatie er zomaar mee akkoord gaat dat jij je plaats afstaat aan iemand waar nog nooit iemand van gehoord heeft? Bovendien mag er dan wel een uitleg bij, anders snapt niemand er een jota van.
Groet Jozef
NB Voor de duidelijkheid: A.K. was geen man maar een vrouw.
RN
Dag Jozef,
Dank voor het sturen van de afbeelding. De titel Vater unser der du bist im Himmel is gewoon de eerste regel van het Onze Vader, heb ik even opgezocht. Jammer dat je de rest van de tekst niet kunt lezen.  Is het trouwens niet slim om ook alle achterkanten van de ex voto’s te laten fotograferen?  Dan kan ik er ook eens naar kijken of ik het handschrift kan ontcijferen. Ik heb Marcel Bors, die kunstenaar is en de tentoonstelling rondom de ‘Gekkenkrant’ organiseert, per mail uitgelegd hoe een en ander zit. Dat A.K. behoorlijk lang in een gesloten afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis heeft gezeten, dat het werk dus echt wel past in de tentoonstelling en -last but not least- dat ik mijn plek maar wat graag voor zoiets vreemds en bijzonders zou afstaan aan A.K.. Marcel vindt het wel jammer dat ik dan zelf niet mee doe, twijfelt ook wel of men het gaat begrijpen, maar snapt ons verzoek echt wel en waardeert de geste. Hij had het ook over het Dolhuys in Haarlem… Ik ken die plek niet, maar misschien is dat wel iets voor een vervolg? Als je dichtbundel is verschenen en je hebt meer tijd om al die stapels plankjes door te werken dan kun je kijken of je een groep kunt samenstellen die een beetje coherent is. Ik heb daar nog geen enkel zicht op. Groet Rinke
NB Hoe ik eraan kom dat ik dacht dat A.K. een man is, weet ik echt niet.
JH
Dag Rinke,
Even kort.  Die achterkanten ook fotograferen, daar had ik natuurlijk meteen aan moeten denken...  dat is een goed idee.  Vanaf nu  zal ik dat meteen doen. Maar goed, we beginnen pas net.  Nu naar Amsterdam vanwege de presentatie van de bundel. Helemaal geen zin in, maar ja, het hoort erbij toch? O ja, op dit paneeltje staat een jaartal! Volgens mij is het 2001 of 2002. Het gaat om twee losse plankjes, maar ik denk dat ze bij elkaar horen. Of hoe zie jij dat?
Groet Jozef
RN
He Jozef,
Succes vanmiddag! Je weet het: ik hou nog minder van openingen dan jij…  Maar ik doe mijn best de volgende keer wel te komen. Als je derde bundel verschijnt… Gaaf dat er een datum op de achterzijde van dit plankje lijkt te staan. Klopt 2001 of 2002 met dat wat de familie van A.K. tegen jou zei? Groet Rinke










Geen opmerkingen:

Een reactie posten