maandag 3 maart 2014

'Magda vergeeft de Heilige Drievuldigheid de gespletenheid.' # AK1_002



‘Magda vergeeft de Heilige Drievuldigheid de gespletenheid.’ 

A.K. (1914-2010) 
ongedateerd (c. 2000) 
gemengde techniek op paneel 
10,4 x 11,9 cm 
DVVJ_AK1_002
© Stichting De Vrienden van Job





Correspondentie
DVVJ_AK1_002
JH
Dag Rinke,
Ik denk dat dat wel klopt, van die ex voto’s. Ik had er alleen nog nooit van gehoord. Waarom Maria ineens Magda heet, ontgaat me. Zou fijn zijn als jij dat voor me kon uitzoeken. Ik ben bezig met het corrigeren van de laatste gedichten; de uitgever belt elke dag wel een keer of twee.  Kun je eens kijken naar de tweede ex voto in de bijlage? Ben benieuwd wat je daarvan denkt. Kijk ook even naar het gedicht (zie Word-bijlage) waar ik niet helemaal uitkwam. 
Groet Jozef
RN
Dag Jozef, 
Als ik je mag adviseren: steek de tijd die je nog hebt nu liever in je bundel  en laat die merkwaardige plankjes even liggen. Wie Magda is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Sorry, ik ben momenteel ook erg druk. Maar het lijkt erop dat de Heilige Maagd Maria vervangen is door de ‘Heilige Maagd Magda’. Let op die ene letter die het verschil maakt: de tweede ‘a’ uit ‘Maagd’ die in ‘Magda’ naar het einde is verplaatst.  Ex voto’s met de Heilige Drie-eenheid zijn een geliefd onderwerp van devotieschilders, vooral in Mexico, maar nergens heb ik een ex voto kunnen vinden waar de Heilige Maagd verschijnt aan de Heilige Drie-eenheid… Laat staan een werk waarin de Maagd de Heilige Drie-eenheid ‘de gespletenheid’ vergeeft. Ik moest ontzettend lachen toen ik het las. Wie is die A.K. eigenlijk? Wat weet je van hem? 
Groet Rinke











Geen opmerkingen:

Een reactie posten